Idag var det Emmas tur att baka sa mamma men jag tog ändå chansen att smyga in med lite karamellpopcorn.

För ungefär ett år sedan när jag och Linnea skulle ha filmkväll försökte vi faktiskt göra dessa läckra godingar men det gick väll sådär.

Sockret smälte aldrig så efter förslag från hennes lillebror Johan tillsätte vi lite vatten vilket bara resulterade i att sockret klumpade sig och brändes innan det var helt smält.

Så de popcornen blev ju inte världens godaste direkt..

Men nu har jag ändrat receptet lite och jag ska inte ljuga, de är underbart goda.

Poppa en påse med micropopcorn och salta.

Smält 50 g smör i en stekpanna.

Häll över i en skål.

Smält ca 1,5 dl rårörsocker och nån matsked sirap.

Det ska bli lite som kola.

Tillsätt smöret och rör slätt.

Blanda ner popcornen så de blir helt sockrade.

Bred utanpå en plåt med bakplåtspapper och låt svalna. Ta isär de som klibbats ihop.

Njut!!!

I morse gjorde jag även jättegoda buttermilk pancakes (typ som amerikanska pannkakor) med äpplebitar i.

Jag orkar inte skriva receptet men det var jättegott tillsammans med russin, turkisk yoghurt och lite sirap. Mm...

Ha det gott (som ett karamellpopcorn).

Kram Karin




Leave a Reply.