Hej folk! Jag känner mig så himla jobbig att jag i förra inlägget sa att jag skulle lägga in några recept och sen glömde bort att göra det samt att jag även helt glömde bort att fota och lägga in recpten till resten av julgodiset..
Vet inte ens var alla recepten är, haha.
Och jag tror inte direkt det är läge att göra ett inlägg om det nu när julen redan är över typ.
Ni klarar er ;)
Hur som helst så gjorde jag efterrätt igår. Nu efter allt sött till jul så kände jag att det fick bli nåt lite mer fruktigt.
Varför inte fruktsallad med marängtäcke? Typ som gino fast med maräng istället för vit choklad.
Det blev riktigt lyckad jag jag säga er. Jag hade inget receptr på marängen och ändå blev det nog en av de bästa maränger jag gjort. Tumme upp för det!
Här är receptet:

Till en stor gratängform:

1 eller 2 bananer
2 äpplen
3 dl röda vinbär
Ev lite russin eller hackade dadlar
2 apelsiner
(Det går förstås att variera vilka frukter man blandar i)

5 äggvitor
ca 2,5 dl socker
ca 1/2 dl vatten
1 msk citronsaft

Hacka frukten och lägg bitarna i en relativt stor gratängform (går att förbereda innan). Blanda lite mer än 2 dl socker, vattnet och citronsaften till en sockerlag i en kastrull.
Då lagen nått ca 90-100 grader kan du börja vispa äggvitorna ocg resten av sockret. Vispa det riktigt fluffigt och fast. Om du drar med vispen i marängsmeten ska den inte sjunka tillbaka utan behålla formen. Helst ska den klara bunkenöverhuvudet-testet.
Värm sockerlagen till ca 110 grader (använd en termometer då lagen kokar redan på lägre temperatur än 100 grader).
Häll ner sakta ner lagen i marängsmeten under vispning på låg hastiighet. Öka sedan hastigheten och fortsätt vispa till en fast marängsmet som klarar bunkenöverhuvudet-testen ;)
Bred eller spritsa den färdiga marängsmeten över frukten i formen. Bränn av på hög värme i ugnen under några få minuter.
Nomnomnom...





Leave a Reply.