För ett tag sedan vann jag (som jag tror jag nämnt) ett presentkort på bagarenochkocken.se!

Jag funderade typ aslänge på vad jag skulle köpa för det och vägde fram och tillbaka mellan olika alternativ säkert hundra gånger.

Till slut bestämde jag mig för en liten men hög springform, och ett kuljärn med två olika storlekar att välja mellan.

För er som inte vet är springform en kakform med löstagbar kant, och ett kuljärn används till att göra kulor av frukt med.

Så häromdagen kände jag mig bara tvungen att pröva den nya formen (kuljärnet hade vi redan testat samma kväll genom att käka upp en halv vattenmelon, kula för kula).

Det fick bli en maffig chokladtårta med chokladochkaffemousse emellan och kaffebönor som dekoration.

Receptet på bottnarna var egentligen till för Brownies i långpanna, så även om jag gräddade kakan säkert 20 min mer än tänkt så var den väldigt kladdig inuti.

Mamma trodde att det skulle stabilisera sig om jag lät den stå nån dag i kylen och visst, det gjorde den väl men när vi skulle skära i den sen så rasade ALLT (se bilder).

Slutsats: grädda kakan längre (jag har ökat tiden i receptet så följ bara receptet)

På tal om misslyckanden oc lösningar kan jag tala om att chokladmoussen skar sig jättemycket när vi haft äggen. den blev helt hård som klar chokladtryffel ungefär.

Lösningen hittade vi på den här underbara sidan (tacktacktacktack).

Den visade sig vara så enkel som att ha i varm vätska i chokladen (OBS: kaffe funkar INTE, vi prövade på lite).

Blanda därför försiktigt i varm grädde i chokladen. Man kan ta en del av det som ändå ska vara i. Ta så mycket som behövs innan chokladen blir ungefär som smält choklad.

När jag skulle sätta ihop tårtan gjorde jag så att jag skar den i två bottnar för att sedan bygga upp tårtan inuti springformen, lager för lager.

Först botten sedan mousse, sedan botten och ett sista lager mousse.

Formen tog jag av precis före servering eftersom moussen gled ut, sakta men säkert. Förmodligen berodde även det på dåligt gräddade, tunga bottnar.

Sist prydde jag tårtan med kaffebönor.

Mmmm....

Jag är faktiskt lite sugen på att ställa upp i Arlas kladdkaksrace med den här underbara skapelsen men med tanke på att finalisterna har 30 min på sig att baka kakan och min tar typ 50 min bara i ugnen så kändes det liiite tajt om man säger så, haha :)

Men ni måste iaf pröva den, bästa tårtan om man älskar choklad och kaffe. ❤

Kakreceptet är inspirerat av ett brownerecept i leilas One more slice.

Det är underbart till Brownies också :)

Blir en plåt isf.

Det blir ca 2,3 liter kaka för er som gillar enheter, så sätt igång och mät hur mycket era formar rymmer :)

350g smör

5 dl strösocker

3 dl kakao

1 dl ljus sirap

1/2 tsk salt

6 ägg

3 dl mjöl

1. Sätt ugnen på 175 grader

2. Vispa smör och socker vitt och krämigt

3. Rör ner kakao, sirap och salt

4.Rör ner ett ägg i taget oc vänd till sist ner mjölet.

5. Smöra och bröa om det behövs och fyll formen/ långpannan med smet.

6. Grädda i mitten av ugnen ca 50 min- 1h. 30-35 om du använder långpanna.

Den ska vara lite kladdig.

Låt svalna.

Gör chokladmoussen först eftersom dem behöver stå ett tag.

Chokladochkaffemousse

250 g mörk choklad

2 rumstempererade ägg

2,5 dl grädde

Smält chokladen över vattenbad.

Knäck äggen och lägg vitorna i en skål.

Rör ner gulorna i chokladen.

Om det skär sig rör ner varm grädde (se min "krönika").

Vispa vitorna till ett hårt skum.

Vispa grädden tjock i en annan bunke.

Rör ner vitorna i chokladen och vänd sedan ner det i grädden.

Låt stå i kylen och stelna ett par timmar.

Kramis kramis, alla gullefjun!

Karin




Leave a Reply.