Hej alla fina människor!

I allt annat som hänt de senaste veckorna har jag praktiskt taget glömt att skriva hur det gick med min kakförsäljning.

Katastrof!

Så därför tycker jag att ni förtjänar ett ordentligt inlägg om det nu.

Jag skrev ju i något tidigare inlägg om mina förberedelser och hur jag bakat kolakakor, kardemummadrömmar, lavendeldrömmar och müsli.

Dagen efter tog jag en vilodag men jag bakade min experimentella chokladkaka med karamelliserat apelsinskal på kvällen.

Och på torsdagsmorgonen bakade jag den sista kakan -krusbärskakan, som i själva verket bara var en sockerkaka med uppkokade krusbär och krusbärssaft istället för delar av mjölken.

Mamma bakade även surdegdbröd till mig.

Jag dekorerade krusbärskakan med en glasyr på krusbärssaft och och florsocker.

Chokladkakan dekorerade jag med hemgjord kolasås och apelsinglasyr.

Recept:

Krusbärskakan:

Ca 5 dl rensade och sköljda krusbär

Ca 1/2 dl socker

Ca 1 dl vatten

Ca 1/2 msk stärkelse

Blanda bär, socker och vatten i en kastrull. Koka tills bären är mjuka men men det ska inte vara som en kompott.

Bären ska fortfarande vara hela.

Sila bort saften som bildats, men släng INTE. Den ska också användas!

Blanda bär och stärkelse i kastrullen. Spara saften i en flaska eller liknande.

Gör sedan en vanlig sockerkakssmet men byt ut delar av mjölken mot krusbärssaften. (Fast spara lite saft till glasyren).

Häll i krusbären i kakan innan gräddning.

Karamelliserat apelsinskal:

Två apelsiner (pressa ur saften innan)

Ca 7,5 dl vatten

50 g smör

1,5 dl farinsocker

1 msk sirap

Skrapa ur allt fruktkött.

Skär bort typ allt det vita i apelsinskalet. Skär ganska små bitar av apelsinskal.

Smält smöret, tillsätt socker ch sirap.

Låt smälta och koka ihop till en ljusbrun kola-aktig smet.

Koka upp vattnet i en annan kastrull eller vattenkokare, häll över apelsinskalen och låt stå nån minut. Lägg i apelsinskalen i kolan och koka ihop.

Sila över kolasåsen i en burk och spara apelsinskalen i en annan.

Använd apelsinskalen i en chokladkaka.

Koka upp kolasåsen igen innan du glaserar kakan med den

Här är recept på Leilas sockerkaka

Jag brukar ersätta hälften av ströbrödet när jag bröar formen med kokos, eftersom det blir saftigare då.

Receptet på chokladkakan kan jag tyvärr inte hitta eftersom det fanns i en gammal tidning som jag inte har hemma.

Så det var det.

Eller vänta!

Jag måste ju utvärdera grejerna också.

Gissa hur mycket jag tjänade?

690 kr!

Efter att jag betalat mamma för alla ingredienser.

Helt sannslöst.

Jag hade väl räknat med knappt 400 kr så det här var ju en klar ökning kan man säga, haha.

Ett tips om ni ska göra det här är att ställa sig vid ett ställe med mycket turister en fin dag, var proffsig (handsprit och kaktänger det bra ut) och ha helst ett parasoll, en fin duk och snygga burkar.

Då kommer folk.

Parasoll är faktiskt jättebra för om du har ett litet bord som jag så syns det på håll.

Efter det här hade jag råd med min systemkamera!

Från och med nu kommer ni få se mycket snyggare bilder här på bloggen :).

Om inte så lång tid fyller jag år och sedan ska vi ha frukostkalas.

Mamma har gett mig fria tyglar med tårta så jag kan vaka vad jag vill!

Wihii!

Har ni några bra förslag?

Kram Karin

8/18/2013 06:15:43 pm

Åhh,
Lycko dig! Fria tyglar... Vi väntar oss ett mästerverk nu så att du vet!

Reply



Leave a Reply.